“Ik heb dit kledingstuk dat jij zo gaat kopen gemaakt, maar kreeg daar niet voor betaald.”

Het blijkt dat vele kledingmerken zich nog steeds schuldig maken aan kinderarbeid. Consumenten zijn er vaak niet bewust van dat zij kleding kopen dat door een kind (die voor een klein zakcentje in vreselijke omstandigheden moet werken) wordt gemaakt. Dit terwijl consumenten aangeven geen kleding te willen kopen die door middel van kinderarbeid of door arbeiders die mensonterend behandeld worden gemaakt. Als je dacht dat het eigenlijk om kleine merken ging, nee ook dure merken zoals Benneton doen hieraan mee! Dit bleek toen een kledingfabriek Rana Plaza in Bangladesh instortte, waarbij meer dan 1000 mensen omkwamen en meer dan 2000 gewonden waren. Men is er toen achter gekomen dat niet alleen kleine kledingmerken maar zelfs grote modemerken zoals Benneton, Chanel etc. ook daar geproduceerd werden.

In de documentaire The True Cost, ( wat tevens een echte aanrader is om een keer te bekijken) worden de verschrikkelijke werkomstandigheden in de kledingsector van niet-westerse landen eens goed onder de aandacht gebracht. Het laat onder andere zien hoe arbeiders mensonterend behandeld worden. Ze worden mishandeld, bespot en onderbetaald. Modehuizen zijn vaak niet bereid te investeren in een veilige werkomgeving, mensen met respect te behandelen en een eerlijke loon. Daarnaast laat de documentaire ook zien dat de prijs van kleding al tientallen jaren daalt, terwijl de kosten voor mens en milieu enorm zijn gestegen. Presentator Arjen Lubach heeft dit onderwerp weer in zijn programma Zondag met Lubach aan de kaak gesteld. Aanleiding hiervoor was het bericht van Associated Press. Een werknemer van een externe producent zou een van de turkse zara winkels hebben bezocht om daar labels in kleding achter te laten, waarop stond:Ik heb dit kledingstuk dat jij zo gaat kopen gemaakt, maar kreeg daar niet voor betaald.”   Nu wilt Lubach graag weten wie nu precies onze kleding maakt. De vraag die Lubach stelt in deze aflevering is dan ook: Hoe komen we er nu achter wie onze kleding maakt? Een ding is zeker aan de consumenten hoeven we dit in ieder geval niet te vragen, want die weten het gewoon niet. Het meest logische om deze vraag aan te stellen zijn toch de kledingmerken zelf. Maar vreemd genoeg weten zelfs zij niet wie hun kleding maakt. Dit omdat er volgens hun sprake zou zijn van een ondoorzichtige woud van onderaannemers. Hier neemt de presentator geen genoegen mee. Volgens hem is het echter gewoon een kwestie van het niet zelf willen uitzoeken.

In de politiek is er al een keer een convenant opgesteld waarin modemerken gevraagd worden maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Mochten merken zich niet aan het MVO houden worden ze uit de convenant gehaald. Niet echt iets dat werkt volgens Lubach. Arjen Lubach pleit voor een Europese Wetgeving om misstanden in de kledingsector aan te pakken. Nu ligt er al een wetsvoorstel klaar om een van de meest pijnlijke toestanden aan te pakken, namelijk De Wet Zorgplicht Kinderarbeid. Op 19 december zal de eerste kamer over deze wet debatteren. De wet zal aangenomen worden wanneer alle partijen in de tweede kamer voor zullen stemmen.

Samen met Arjen Lubach en Tony’s Chocolonely ben ik tegen kinderarbeid en pleit ik ook voor een Europese Wetgeving die dit tegen gaat! Door de petitie van Tony Chocolonely te tekenen steun je de wetsvoorstel, Zorgplicht Kinderarbeid. Ik heb dit al gedaan. Nu jij nog! Ben jij ook tegen kinderarbeid en de mensonterende behandeling? Teken de petitie van Tony’s Chocolonely!

https://tonyschocolonely.com/nl/nl/je-hebt-de-petitie-getekend-bedankt-daarvoor

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: